En aquest blog podreu trobar diversos recursos molt útils per a l'etapa d'Educació Infantil... perquè les noves tecnologies també son accessibles per als més petits!!


dissabte, 15 de maig del 2010

LES PISSARES DIGITALS INTERACTIVES

La pissarra digital es tracta d’un sistema tecnològic, generalment format per un ordinador i un videoprojector, que permet projectar continguts digitals en un format idoni per a la visualització en grup. Es pot interactuar sobre les imatges projectades a través de l’ús dels perifèrics de l’ordinador (ratolí, teclat...).


Quan a més a més de l'ordinador i del videoprojector disposem també d'un "taulell interactiu", estem davant d' una "pissarra digital interactiva" que ens permet escriure directament a sobre i controlar els programes informàtics amb un punter (a vegades fins i tot directament amb els dits) .






Si comparem les pissarres digitals amb les pissarres digitals interactives podem arribar a les següents conclusions:

PISSARRA DIGITAL

Permet:

  •  Escriure i dibuixar des de l’ordinador amb color (funció de pissarra tradicional però des de l’ordinador)

  • Visualitzar text, imatge, so...

  • Interactuar amb programes i persones

PISSARRA DIGITAL INTERACTIVA


Permet totes les possibilitats de la pissarra digital, afegint:

  •  L’escriptura directa a sobre de la pissarra, subratllats...

  • La interacció de la pantalla amb altres programes.

  • Altres utilitats del software associat.


L' escriptura directa sobre el taulell-pissarra:

- Escriure a la pantalla resulta més còmode i immediat (no cal recórrer ni al ratolí ni al teclat, ja que es pot disposar d'un "teclat virtual" a la pantalla) i no es perd el contacte visual amb els estudiants.

- L'escriptura directa sobre la gran pantalla tàctil resulta especialment útil pels alumnes amb poques habilitats psicomotrius que s' inicien en l'escriptura i per a estudiants amb necessitats educatives especials.

- Els subratllats permeten destacar alguns aspectes importants de les explicacions de manera natural i immediata.

- Escriure directament amb el punter sobre el taulell en alguns casos pot facilitar més l'expressió dels estudiants.



La interacció directa amb el taulell-pissarra:

- Resulta més còmode (no cal recórrer ni al ratolí ni al teclat) per a interactuar amb el software.

- Permet mantenir més el contacte visual amb el grup dels estudiants.

- Les grans dimensions de la pantalla tàctil facilita la interacció amb els programes: selecció d' opcions...

- Pot haver una triple interacció, per exemple: el professor davant l'ordinador, alguns alumnes davant la pissarra interactiva i la resta de la classe participant des dels seus seients.



El software associat:

- Proporciona noves funcionalitats: gestió de "pissarres", captura d'imatges i pantalles, zooms, plantilles, recursos educatius diversos, conversió de text amb escriptura manual a text amb lletra impresa, etc.



No obstant això, també cal considerar algunes problemàtiques:


LA PISSARRA DIGITAL
  •  En relació amb el videoprojector, cal preveure una bona lluminositat (segons la il•luminació de l’aula) i una resolució suficient (segons les prestacions de l’ordinador).

  • Problemes logístics: si no hi ha una bona instal•lació fixa amb videoprojector en el sostre o pantalla retroprojectada, trobem dificultats amb els cables, l’ombra a la pantalla...

  • El cost és elevat, especialment del videoprojector

  • El manteniment de les làmpades, ja que es fonen amb l'ús i són molt cares.

LA PISSARRA DIGITAL INTERACTIVA


 A més a més dels inconvenients de la pissarra digital:

  • La calibració es pot perdre si el videoprojector és mòbil

  • Encara té un major cost, ja que cal afegir el cost del "taulell interactiu".

  • Es requereix una formació per a poder aprofitar les prestacions del software associat.



APORTACIONS DE LA PISSARRA DIGITAL INTERACTIVA ALS PROCESSOS D’ENSENYANÇA- APRENENTATGE

- Augmenta la participació dels alumnes, ja que els sol agradar sortir a presentar materials i treballs. Permet compartir imatges i textos. A més, afavoreix el debat i cooperació de tot el grup.

- Eleva el nivell d’atenció i retentiva dels alumnes pel fet de participar més.

- La motivació és una de les aportacions més importants, ja que la pissarra digital interactiva augmenta el desig d’aprendre dels infants.

- La comprensió és més potent, gràcies a la quantitat de recursos i mitjans disponibles per mostrar, comentar i interactuar amb ells. Permet visualitzar conceptes i processos difícils i complexos.

- Facilita el tractament de la diversitat d’estils d’aprenentatge: ajuda als alumnes d’aprenentatge visual i als del cinestètic o tàctil, per exemple, perquè es poden fer exercicis on s’utilitzi el tacte i el moviment en la pantalla.

- Comporta avantatges palpables per a l’Educació Especial. Poden ajudar a compensar problemes de visió, ja que amb la PDI es poden posar caràcters molt grans; també l’audició, perquè potencia un aprenentatge visual; la coordinació psicomotriu, ja que es pot treballar sense teclat ni ratolí, etc.

- El professor es pot concentrar més en observar els seus alumnes i atendre les seves qüestions, ja que no ha d’estar mirant la pantalla de l’ordinador en tot moment.

- També augmenta la motivació del professor en veure que disposa de motls recursos, que obté una resposta positiva dels seus alumnes, que pot improvisar en certa manera davant de demandes puntuals dels infants…

- El mestre podrà preparar classes molt atractives i documentades. A més, els materials que anirà creant els podrà anar adaptant i reutilitzant cada any.

Cal tenir en compte, però, que per a que tots aquests avantatges pedagògics es duguin a terme és necessària una formació del professorat per a l’ús de les pissarres digitals.

Amb l’entrada accelerada de les pissarres a les escoles, els mestres no han tingut temps suficient o els ha faltat la suficient motivació personal per aprendre més coses sobre com utilitzar-les. És per això que molts dels docents que les utilitzen en la pràctica diària les fan servir com a simples projectors sense aprofitar la interacció que ens permet tenir.

Així, les avantatges de les pissarres digitals seran enriquidores sempre que el docent sàpiga traure’n el màxim profit.

En aquesta web del Xtec podeu trobar-ne més informació!

Pissarres digitals